Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej zmieniającym rozporządzenie w sprawie Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dnia 17 czerwca 2016 r., w roku szkolnym 2019/2020 Podstawą Programową w obszarze „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym” są objęte wszystkie dzieci korzystające z wychowania przedszkolnego.
Program nauczania języka angielskiego oparty jest na założeniach znowelizowanej podstawy programowej wychowania przedszkolnego, uwzględnia także założenia Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego, najnowsze trendy w edukacji dzieci oraz praktyczne doświadczenia z pracy z małymi dziećmi.
CELE NAUCZANIA
Nauczanie języka angielskiego w wieku przedszkolnym ma na celu przede wszystkim motywowanie, zachęcanie, stwarzanie sytuacji sprzyjających odkrywaniu świata, jak i wykorzystywanie naturalnych predyspozycji dziecka do rozwijania umiejętności językowych. Program realizowany w przedszkolu jest zgodny z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego, które za główny cel stawia wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem oraz możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym i przyrodniczym. Ponadto program zakłada:
- Stopniowe poznawanie podstaw materiału językowego, który będzie stanowić bazę do dalszej nauki,
- Motywowanie do nauki języka obcego,
- Rozwój kompetencji komunikacyjnej, która ma pozwolić dziecku zaspokoić ciekawość i wytworzyć potrzebę komunikowania się,
- Wdrażanie dzieci do pracy w grupie,
- Umacnianie wiary dziecka we własne siły i w możliwość osiągnięcia założonych celów,
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych.
Głównym celem rozwijania umiejętności językowych jest więc kształtowanie osobowości tolerancji i kultury dziecka, pogłębianie jego wiedzy o otaczającym go świecie oraz wspieranie rozwoju poznawczego i emocjonalnego dziecka.
SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE
Program nauki języka angielskiego uwzględnia rozwój wszystkich sprawności językowych, jednak ze względu na wiek dzieci (3-6 lat) brak u nich pełnej gotowości do podjęcia nauki czytania i pisania, szczególną uwagę kieruje przede wszystkim na sprawność słuchania i rozumienia, a w drugiej kolejności na sprawność mówienia. Chociaż dzieci sześcioletnie zaczynają już pisać i czytać w języku ojczystym, to uczenie tych sprawności w języku obcym na tym etapie nie jest jeszcze zalecane.
SPRAWNOŚĆ SŁUCHANIA
Podczas nauki języka angielskiego kładziemy nacisk na:
- Uwrażliwienie na melodykę języka angielskiego,
- Rozumienie instrukcji i reagowanie na classroom language,
- Rozumienie krótkich poleceń nauczyciela,
- Rozumienie nagranych poleceń i dialogów,
- Reagowanie na polecenia i odpowiadanie na pytania,
- Rozpoznawanie poznanych słów, piosenek i rymowanek.
SPRAWNOŚĆ MÓWIENIA
- Stosowanie poprawnej wymowy słów i zwrotów,
- Recytowanie krótkich tekstów, piosenek i rymowanek,
- Odgrywanie scenek sytuacyjnych, dialogów, historyjek obrazkowych
- Stosowanie nazw ludzi, zabawek, przedmiotów z najbliższego otoczenia,
kolorów, zwierząt, środków lokomocji, części ciała, produktów spożywczych, zawodów, pór roku, - Odpowiadanie pojedynczymi wyrazami na proste pytania,
- Budowanie prostych i krótkich wypowiedzi dotyczących siebie, rodziny, zabawek, itp.