PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 17
W GŁOGOWIE
NA ROK SZKOLNY 2022/2023
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej zmieniającym
rozporządzenie w sprawie Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego
oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dnia 17 czerwca 2016 r.
, w roku szkolnym 2019/2020 Podstawą Programową w obszarze
„Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym”
są objęte wszystkie dzieci korzystające z wychowania przedszkolnego.
Program nauczania języka angielskiego oparty jest
na założeniach znowelizowanej podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
uwzględnia także założenia Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego,
najnowsze trendy w edukacji dzieci oraz praktyczne doświadczenia z pracy z małymi dziećmi.
CELE NAUCZANIA
Nauczanie języka angielskiego w wieku przedszkolnym ma na celu
przede wszystkim motywowanie, zachęcanie, stwarzanie sytuacji
sprzyjających odkrywaniu świata, jak i wykorzystywanie naturalnych
predyspozycji dziecka do rozwijania umiejętności językowych.
Program realizowany w przedszkolu jest zgodny z założeniami
podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
które za główny cel stawia wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka
zgodnie z jego wrodzonym potencjałem oraz możliwościami rozwojowymi
w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym i przyrodniczym.
Ponadto program zakłada:
- Stopniowe poznawanie podstaw materiału językowego,
który będzie stanowić bazę do dalszej nauki,
- Motywowanie do nauki języka obcego,
- Rozwój kompetencji komunikacyjnej, która ma pozwolić dziecku
zaspokoić ciekawość i wytworzyć potrzebę komunikowania się,
- Wdrażanie dzieci do pracy w grupie,
- Umacnianie wiary dziecka we własne siły i w możliwość osiągnięcia
założonych celów,
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka
oraz jego indywidualnych zdolności twórczych.
Głównym celem rozwijania umiejętności językowych jest więc kształtowanie
osobowości tolerancji i kultury dziecka, pogłębianie jego wiedzy o otaczającym
go świecie oraz wspieranie rozwoju poznawczego i emocjonalnego dziecka.
SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE
Program nauki języka angielskiego uwzględnia rozwój wszystkich
sprawności językowych, jednak ze względu na wiek dzieci (3-6 lat)
brak u nich pełnej gotowości do podjęcia nauki czytania i pisania ,
szczególną uwagę kieruje przede wszystkim na sprawność słuchania i rozumienia,
a w drugiej kolejności na sprawność mówienia. Chociaż dzieci sześcioletnie
zaczynają już pisać i czytać w języku ojczystym, to uczenie tych sprawności
w języku obcym na tym etapie nie jest jeszcze zalecane.
SPRAWNOŚĆ SŁUCHANIA
Podczas nauki języka angielskiego kładziemy nacisk na:
- Uwrażliwienie na melodykę języka angielskiego,
- Rozumienie instrukcji i reagowanie na classroom language,
- Rozumienie krótkich poleceń nauczyciela,
- Rozumienie nagranych poleceń i dialogów,
- Reagowanie na polecenia i odpowiadanie na pytania,
- Rozpoznawanie poznanych słów, piosenek i rymowanek.
SPRAWNOŚĆ MÓWIENIA
- Stosowanie poprawnej wymowy słów i zwrotów,
- Recytowanie krótkich tekstów, piosenek i rymowanek,
- Odgrywanie scenek sytuacyjnych, dialogów, historyjek obrazkowych
- Stosowanie nazw ludzi, zabawek, przedmiotów z najbliższego otoczenia,
kolorów, zwierząt, środków lokomocji, części ciała,
produktów spożywczych, zawodów, pór roku,
- Odpowiadanie pojedynczymi wyrazami na proste pytania,
- Budowanie prostych i krótkich wypowiedzi dotyczących siebie, rodziny, zabawek, itp.
SPRAWNOŚCI W KONTEKŚCIE JĘZYKA PISANEGO
- Odtwarzanie prostych motywów graficznych linii poziomych i pionowych,
kropek, kół, odwzorowywanie, samodzielne rysowanie,
- Posługiwanie się małymi przedmiotami, umiejętność wycinania,
umiejętność składania kartki, umiejętność prawidłowego trzymania kredki.