Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
- Dodał Adam Trojanowski
- 2025-08-21
- kategoria Przedszkole
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest nieodpłatne i dobrowolne, organizowane jest na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
W jakim celu udzielamy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu:
- aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka,
- aby stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu polega na:
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka,
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, a także czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.
Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeń zachowania lub emocji,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (np. wcześniejszym kształceniem za granicą).
Kto organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajmuje się dyrektor przedszkola.
- pomocy udzielają nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności: psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, którzy współpracują z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi przedszkolami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.
Kto może zgłosić potrzebę objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
- rodzice,
- dyrektor przedszkola,
- nauczyciel – wychowawca, specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem,
- poradnia,
- asystent edukacji romskiej,
- pomoc nauczyciela,
- pracownik socjalny,
- asystent rodziny,
- kurator sądowy,
- organizacja pozarządowa , instytucja działająca na rzecz dzieci i rodziny.
W jakiej formie udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu:
- w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem,
- poprzez zintegrowane (wspólne) działania nauczycieli i specjalistów,
- zajęcia rozwijające uzdolnienia (dla dzieci szczególnie uzdolnionych),
- zajęcia specjalistyczne:
- korekcyjno-kompensacyjne (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, także ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się),
- logopedyczne (dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych),
- rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym)
- inne zajęcia o charakterze terapeutycznym (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola),
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na stan zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych (objęcie dziecka zindywidualizowana ścieżką wymaga opinii publicznej poradni),
- porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń – dla rodziców i nauczycieli.