Witamy na stronie placówki.

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna


Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest nieodpłatne i dobrowolne, organizowane jest na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. 

W jakim celu udzielamy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu:

  • aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka,
  • aby stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu polega na:

  • rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka,
  • rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, a także czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.

Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:

  • z niepełnosprawności,
  • z niedostosowania społecznego,
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
  • z zaburzeń zachowania lub emocji,
  • ze szczególnych uzdolnień,
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się,
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
  • z choroby przewlekłej,
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
  • z niepowodzeń edukacyjnych,
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny,
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (np. wcześniejszym kształceniem za granicą).

Kto organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

  • organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajmuje się dyrektor przedszkola.
  • pomocy udzielają nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności: psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, którzy współpracują z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi przedszkolami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.

Kto może zgłosić potrzebę objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:

  • rodzice,
  • dyrektor przedszkola,
  • nauczyciel – wychowawca, specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem,
  • poradnia,
  • asystent edukacji romskiej,
  • pomoc nauczyciela,
  • pracownik socjalny,
  • asystent rodziny,
  • kurator sądowy,
  • organizacja pozarządowa , instytucja działająca na rzecz dzieci i rodziny.

W jakiej formie udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu:

  • w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem,
  • poprzez zintegrowane (wspólne) działania nauczycieli i specjalistów,
  • zajęcia rozwijające uzdolnienia (dla dzieci szczególnie uzdolnionych),
  • zajęcia specjalistyczne:
    • korekcyjno-kompensacyjne (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, także ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się),
    • logopedyczne (dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych),
    • rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym)
    • inne zajęcia o charakterze terapeutycznym (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola),
    • zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na stan zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych (objęcie dziecka zindywidualizowana ścieżką wymaga opinii publicznej poradni),
    • porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń – dla rodziców i nauczycieli.

 

 Pomoc psychologiczno – pe...

Osoba wprowadzająca.

Adam Trojanowski